انجمن خیریه مردمی یاری به درمان های سلولی
شماره ثبت: ۴۲۷۴۸

بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز برگزار شد

به گزارش ستاد خبری خیریه امید، مراسم بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز در وزارت بهداشت با حضور دکتر نمکی وزیر بهداشت، دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر شاد نوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت و دکتر صیاد دبیر شبکه و تعدادی از اهداکنندگان و بیماران بهبود یافته و هنرمندان برگزار شد.

دکتر حمیدیه دبیر ستاد و موسس اولین بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز، در مراسم بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز، با بیان اینکه در طی دو سال گذشته اقدامات خوبی برای گسترش فرهنگ اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز در وزارت بهداشت انجام شده است. در دنیا تعداد پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز به یک میلیون و سیصد هزار رسیده است، گفت: کشور ما نیز جزء این کشورهاست به طوریکه تا کنون در ایران بیش از ۱۱۰۰۰ عدد پیوند سلول‌های بنیادی انجام شده است البته باید توجه کرد که هنوز تعداد پیوندها هنوز در ایران کافی نیست و باید به حداقل ۲۰۰۰ عدد پیوند سلول بنیادی خونساز در سال برسد و امیدوارم با توجه به پتانسیل کشور بتوانیم پیوند سلول‌های بنیادی خونساز را در کشورهای اطراف نیز پوشش دهیم.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به بیماری‌های خونی، تصریح کرد: سالانه ۴٠ هزار نفر در جهان به سرطان خون مبتلا می ‌شوند و هر ۵ دقیقه یک بیمار مبتلا به سرطان خون شناسایی می ‌شود. روزی، سرطان خون کشنده بود؛ اما درحال حاضر، این بیماری با پیوند سلول‌ های بنیادی خون ‌ساز درمان می ‌شود.

دکتر حمیدیه ادامه داد: تا سال ٢٠١٠ هیچ بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در منطقه شرق مدیترانه و شمال آفریقا نداشتیم که در همان سال ایران‌ توانست به عنوان بیست و ششمین کشور وارد لیست کشورهایی شود که عضو مجمع اهداکنندگان سلول‌ های بنیادی خون ساز باشد. در حال حاضر، بیش از ۵٠ درصد پیوندها در آمریکا، اروپا و ژاپن از دهنده غیر خویشاوند انجام می ‌شود، اما در منطقه ما این عدد زیر یک درصد است.

وی با اشاره به هزینه‌ های پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز اظهار کرد: هزینه پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در اروپا و آمریکا ۵٠٠ هزار دلار تا یک میلیون دلار است و انتقال سلول‌های بنیادی خون‌ساز به داخل کشور نیز ۲۰ هزار یورو هزینه دارد. بنابراین، حال که امکان پیوند در کشور مهیاست با افزایش شمار اهداکنندگان و مراکز پذیره ‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز می ‌توان از خروج ارز برای تهیه سلول نیز صرفه جویی کرد. در عین حال، باید توجه کرد از مهمترین محاسن در پیوند سلول‌ های بنیادی خون ‌ساز این است که بر خلاف پیوند اعضا اکثر بیماران بعد از گذشت ۶ ماه از پیوند به هیچ دارویی نیاز ندارند.

در این مراسم قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در گذشته تعداد فرزندان خانواده‌های ایرانی زیاد بود و امکان دریافت پیوند بیشتر امکان پذیر بود اما اکنون با تک فرزندی، لازم و ضروری است که به سمت گرفتن سلول‌های بنیادی خونساز از غیرخویشاوند برویم چرا که مقرون به صرفه و نجات‌بخش است.

ایشان در ادامه سخنرانی خود افزود: اکنون، با ایجاد شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی خونساز، امکان جستجوی داوطلبین برای بیماران در سطح ملی و بین المللی وجود دارد. ۱۹ مرکز پیوند سلول های بنیادی خونساز در کشور داریم ولی الان، فقط ۴ مرکز، انجام پیوند سلول بنیادی از غیرخویشاوند را انجام میدهند.

وی اضافه کرد: نیازمند کمک سازمان‌های غیردولتی در حوزه سلول‌های بنیادی هستیم.

معاون درمان وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد که با تولید کیت‌های مورد نیاز و با کمک شرکت‌های دانش بنیان، نیازی به ورود نمونه ها از خارج از کشور نباشد.

جان بابایی اضافه کرد: ایران در علم سلول‌های بنیادی و پیوند عضو از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست به گونه ای که در پیوند کبد پیشرو هستم.

در پایان این مراسم، دکتر نمکی وزیر بهداشت نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: دولت با محدودیت منابع مواجه است اما تلاش می کنیم مراکز پذیره نویسی داوطلبان اهدای سلول های بنیادی خونساز را در تمام ۳۱ استان کشور راه اندازی کنیم.

نمکی با اشاره به هزینه های زیاد پیوند در دنیا و پیشرفت های ایران در این حوزه گفت: ما در حوزه پیوند کبد، حتی از اروپا هم بیمار داریم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: سلول های بنیادی فقط در درمان سرطان خون به کار نمی روند و در درمان بیماری های زیادی کاربرد دارند.  وی، ایجاد بانک سلول های بنیادی خونساز را یک اقدام مهم ارزیابی کرد و گفت: این اقدام، بسیاری از گره های نظام سلامت را حتی در حوزه تحقیقات نیز باز می کند.

نمکی از مردم و سازمان های مردم نهاد برای تقویت بانک سلول های بنیادی کمک خواست و در خاتمه از تمام خیرین، هنرمندان و رسانه ها به خاطر فرهنگ سازی در این حوزه تقدیر کرد.

در ضمن لازم به ذکر است ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش به سزای در راه انداز سامانه شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز داشته است.

ارسالنظر