انجمن خیریه مردمی یاری به درمان های سلولی
شماره ثبت: ۴۲۷۴۸

هیدروژل‌های پوشاننده زخم، عاملی برای احیا پاسخ ایمنی

مطابق یکی از جدید ترین پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه مهندسی بافت و طراحی زخم پوش‌ها بین محققین کانادایی و آمریکایی، از مدل جدیدی از زخم پوش‌ها رونمایی گردید که علاوه بر تسریع فرایند ترمیم در ناحیه آسیب دیده، موجب احیا پاسخ ایمنی در آن قسمت می شود.

 این مطالعه که به تازگی در مجله Nature Materials به چاپ رسیده است به معرفی زخم پوشی پرداخته است که برخلاف سایر زخم پوش‌های هیدروژلی (صرفایک بستر برای نشستن سلول ها ایجاد می‌کند) با ایجاد یک ساختار سه بعدی و یک فضای محصور، داربست سه بعدی برای جایگیری سلول فراهم می‌کند.

 مدل ارتقا یافته این زخم پوش نشان داده است که با تحریک و احیا پاسخ ایمنی ترمیم در زخم های ناشی از بریدن و سوختگی را ارتقا می دهد.

ساختار زخم پوش علاوه بر مهیا سازی شرایط ترمیم، پس از احیا لایه جدید در زیر آن به مرور تجزیه می‌شود اما این نکته قابل تامل است که ساختار پوست جدید تشکیل شده فاقد غدد چربی و فولیکول مو می‌باشد که امید است در مدل های بعدی این زخم پوش این مشکل نیز برطرف گردد.

یکی از معضل‌های اساسی در این پروژه ایجاد حفره‌های پایدار در ساختار هیدروژل بود. چرا که پس از گذشت زمان، خلل و فرج در ناحیه قرار گرفته شده پر می‌شوند و دیگر کارایی لازم برای رشد سلول را ندارند. از این رو در ساختار این هیدروژل‌ها از توالی‌های اسیدآمینه ای چپ گرد (L chirality) استفاده گردید که نتایج بسیار خوبی از استحکام منافذ و همچنین تحریک پاسخ ایمنی نشان داد.

مجری این پروژه اذعان داشت که این مطالعه به ما نشان داد که با فعال کردن سیستم ایمنی بدن در ناحیه آسیب دیده می‌توان روند بهبودی زخم را از تخریب بافت و تشکیل اسکار تا ترمیم بافت و بازسازی پوست انتقال داد.

stemcell.isti.ir/ZDpq

ارسالنظر