انجمن خیریه مردمی یاری به درمان های سلولی
شماره ثبت: ۴۲۷۴۸

پیشرفت 95 درصدی در حوزه ژن درمانی در کشور

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران از پیشرفت ۹۵ درصدی حوزه ژن درمانی در کشور خبر داد.

دکتر امیرعلی حمیدیه اعلام کرد: با توجه به نیاز حوزه ژن درمانی به سرمایه گذاری بزرگ و عظیم، حمایت و پیگیری جدی همه دستگاه‌ها و سرمایه گذاران در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

وی ضمن اشاره به پیشرفت فناوری‌های جدید و سرعت بالای این رشد فناوری اظهار کرد: هوش مصنوعی، کوانتوم و ویرایش ژنوم باید به صورت جدی در تمامی دستگاه‌ها از جمله معاونت علمی، وزارت بهداشت، وزارت صمت، وزارت آموزش و پرورش و نهادهای دولتی پیگیری جدی شود.

وی ادامه داد: فناوری‎هایی مانند حوزه سلول های بنیادی که حرفی برای گفتن در کشور دارد باید به طور جد پیگیری شود زیرا اگر کمی تعلل کنیم قطعا از پیشرفت دراین حوزه مهم و تاثیرگذار جا خواهیم ماند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به دو فناوری مهم هوش مصنوعی و کوانتوم در دنیا اعلام کرد: به طور قطع یکی دیگر از این سه فناوری مهم و اصلی دنیا طی سال‌های آینده، دست ورزی داخلی سلول یا ویرایش ژنوم است که از آن با عنوان «ژن درمانی» یاد می شود.

حمیدیه خاطر نشان کرد: تا حدود ۸ سال پیش ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلولهای‌بنیادی معاونت علمی فعالیت‌های خود را از نظر علمی معطوف به موضوع سلول و بافت ، سلول درمانی صرف و یا پیوند سلول‌های بنیادی به بیمار کرده بوده اما پس از مدتی دیده شد که برای درمان بیماران صعب العلاج و یا عمدتا سرطان‌ها و یا بیماری‌های ژنتیکی کشنده تزریق سلول بدون دست ورزی جواب نمی‌دهد و این مشکل نیاز به روش ویرایش ژنوم دارد.

وی ضمن اشاره به این موضوع که در روش‌های پیشگیری از بیماری‌ها حتی واکسن‌های تولیدی صنعت زیست فناوری نیز پاسخگوی درمان بیماری‌های عفونی نیستند بیان کرد: از اینرو نیاز به روش دست ورزی‌های داخلی سلول که به آن ویرایش ژنوم گفته می‌شود است که مثال بارز آن دست ورزی Mrna  در ساخت واکسن کرونا بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه سال ها قبل طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی مورد مصرف درمان بیماران بوده است گفت: در دوره بعدی استفاده از داروهای شیمیایی باب شد و تا همین حالا نیز مورد استفاده است اما مصرف داروهای شیمیایی تا سال  ۲۰۰۰ به کف خود رسید و پیشرفتی نداشت.

وی ادامه داد: پس از روش درمانی با داروهای شیمیایی صنعت بیوتکنولوژی یا زیست فناوری به مرحله اجرا رسید و تا سال ۲۰۲۰ استفاده از این روش به یک سطح ثابت رسید.

حمیدیه بیان کرد: اما حالا دیگر امکان درمان بیماری‌های سخت و صعب العلاج با این روش‌های قبلی وجود ندارد و باید برای رفع مطالبات درمانی بیماران از علم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استفاده شود.

رییس پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به این موضوع که آینده از آن صنعت پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی است اظهار کرد: طب اینده پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی خواهد بود و تمامی روش های درمانی پیش از این کم کم جای خود را به پزشکی بازساختی خواهند داد.

وی یادآور شد: این ستاد از ۸ سال پیش دربحث حمایت از فعالیت‌های حوزه «ژن درمانی» و دست ورزی‌های داخلی سلول اقداماتی را آغاز کرده و در زمینه تولید علم ،ایجاد توسعه شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد مشوق برای محققان، ترغیب و سیاست گذاری بر دست ورزی های داخلی سلولی، اقدامات تاثیرگذاری را انجام داده است.

حمیدیه  ضمن اشاره به اینکه «ژن درمانی» در راس نقشه جامع علمی کشور قرار دارد خاطر نشان کرد: فناوری جدید ویرایش ژنوم یا همان «ژن درمانی» به عنوان یکی از سه فناوری مهم مطرح در اینده باید در راس همه فعالیت‌ها و حوزه ها قرار گیرد و بسیار جدی مورد حمایت قرار گیرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: دست ورزی‌های داخلی سلولی باید به عنوان یکی از اصول اساسی پیگیری شود زیرا این موضوع با میزان حمایت های فعلی اجرایی نمی شود.

وی همچنین یادآور شد که منظور از سرمایه گذاری تنها به سرمایه گذاری از سوی دولت معطوف نمی شود و باید همه از جمله صنایع، سرمایه گذاران و خیرین پای کار باشند و دست در دست هم دهند تا ایران در این سه فناوری مهم مطرح دردنیا نقش بزرگی را ایفا کند.

وی ضمن اشاره به تلاش در این حوزه طی دو دهه اخیر بیان کرد: درحال حاضر ما زیرساخت‌های لازم را داریم و به موفقیت های خوبی در حوزه سلول درمانی رسیده ایم اما حالا که بحث ژن درمانی مطرح شده واقعیت این است که این موضوع باید خیلی جدی پیگیری شود و کار تنها با حمایت معاونت علمی پیش نمی رود زیرا اجرای کامل پروژه ژن درمانی در کشور به سرمایه خیلی هنگفتی نیاز دارد و این روش درمانی است که درآینده نزدیک مردم از ما مطالبه می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه مردم در سال های گذشته از درمان بیماری‌های صعب العلاج طی سال‌ها پیش خرسند بودند طی سال‌های اینده نیز مطالبه درمان با استفاده از روش‌های نوین و فناوری های جدید از جمله «ژن درمانی» را دارند.

حمیدیه ضمن اظهار نگرانی نسبت به آینده اجرای کامل پروژه «ژن درمانی» در کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه منابع انسانی به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای اولیه کاملا آماده و آموزش دیده هستند، درحال حاضر باید تنها تزریق سرمایه گذاری در ابعاد بزرگ دراین حوزه صورت گیرد و به صورت جدی موضوع در بالاترین سطوح کشور حمایت شود .

وی ضمن اشاره به پیشرفت خوب فاز اول پروژه «ژن درمانی»در کشور اظهار کرد:دراین فاز سرمایه گذار بزرگی از پروژه «ژن درمانی» که توسط یک شرکت دانش بنیان اجرایی شده حمایت می کند و ماهیانه حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه می کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه موانع سرمایه گذار پروژه «ژن درمانی» باید مرتفع شود ادامه داد: اما حالا که ۹۵ درصد از پروژه «ژن درمانی» آماده شده و تنها ۵ درصد دیگر تا اجرای کامل آن در کشور باقی مانده است موانع و مشکلاتی بر سرراه سرمایه گذار این پروژه ایجاد شده که قصد انصراف از ادامه حمایت خود را دارد.

حمیدیه خاطر نشان کرد: به طوری که یک میوه رسیده و آماده روی درخت درحال سقوط به زمین و نابود شدن است و شیرینی دسترسی به این میوه مهم و اساسی برای مردم به یک رویا تبدیل خواهد شد.

رییس بخش پیوند سلول های بنیادی مرکز طبی کودکان خاطرنشان کرد: این روش درمانی به همت تیمی از پزشکان ایرانی و یک شرکت دانش بنیان با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

وی افزود: این دستاورد نزدیک به هفت سال زمان برده و بعد از گذراندن مطالعات سلولی و مطالعات پیش‌بالینی روی حیوان و کسب مجوز و کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی تهران برای نخستین بار محصول ژن‌درمانی در کشور برای بیماران آغاز شده است.

حمیدیه ضمن اشاره به اینکه حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در واقع جزو نوامیس علمی کشور به شمار می‌آید گفت: در اصل سلول‌های بنیادی جزو دارایی ها و گنج های کشور است زیرا همیشه گنج به معنای مالی آن تعبیر ندارد و این منابع عظیم دانشی نیز به نوعی گنج محسوب می شوند که درجال حاضر این منابع ایجاد شده و واقعا حیف است که از بین رود.

«ژن‌درمانی یا کارتی‌سل‌تراپی» جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی این روش در کشور آغاز شده است.

براساس این گزارش، فاز اول پروژه ژن درمانی کودکان مبتلا به سرطان خون (کارتی‌سل‌تراپی) اواخر سال گذشته با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در مرکز طبی کودکان افتتاح شد. این روش برای نخستین باردر ایران جهت درمان یک پسربچه پنج ساله مبتلا به سرطان خون مقاوم به شیمی درمانی، موفقیت آمیز بوده است.

ارسالنظر