انجمن خیریه مردمی یاری به درمان های سلولی
شماره ثبت: ۴۲۷۴۸

شرکت گیلیاد نسل بعدی CAR-T، را از طریق استارت آپ های کوچک زیست شناسی مصنوعی توسعه می دهد

Gilead از طریق شرکت تابعه خود Kite Pharma، قراردادی را با شرکت بیوتکنولوژی کالیفرنیا Refuge Biotechnologies برای دسترسی به پلتفرم بیان ژن با هدف توسعه سلول درمانی برای سرطان خون امضا کرد. ارزش دلاری این معامله فاش نشده است، اما گیلیاد در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که این معامله در مأموریت بزرگتر آن برای ایجاد نسل جدید CAR-T قرار دارد.

در ازای دریافت مقدار مالی مشخص شده اولیه، گیلیاد مجوز انحصاری آن را دریافت می کند و مسئولیت تحقیق و توسعه، تولید و تجاری سازی را بر عهده می گیرد.

 شرکت گیلیاد و کایت در حال حاضر دو CAR-T را به خط پایان FDA در محصولات یسکارتا و تسکارتوس آورده اند، دو مورد از شش درمان هایلایت در این رویکرد درمانی.  این جفت دارو، شرکت‌ها را در این زمینه پیشتاز می‌کند (بریستول مایرز اسکوئیب تنها شرکت موجود دیگر با چندین CAR-T است)، و گیلیاد سعی کرده است سرعت پیشرفت و توسعه خود را افزایش دهد تا مزیت خود را حفظ کند.

 این اقدام روز پنجشنبه چند روز پس از امضای قرارداد دیگری با شرکت MacroGenics برای رویکرد درمان سرطان دوگانه توسط Gilead انجام شد.  این شرکت بزرگ بیوتکنولوژی ۶۰ میلیون دلار پیشاپیش به شریک خود پرداخت و نزدیک به ۱٫۷ میلیارد دلار را وعده داده است تا CD123 رابه عنوان یک مسیر درمانی بالقوه برای لوسمی میلوئیدی حاد و سندرم‌های میلودیسپلاستیک هدف قرار دهد.

 برای Refuge، این معامله در حالی صورت می‌گیرد که بیوتکنولوژی در چهار سال از زمان ساخت سری B به ارزش ۲۵ میلیون دلار تا حد زیادی بی‌صدا بوده است. این شرکت روز پنجشنبه ادعا کرد که پلتفرم آن می‌تواند رونویسی ژن‌های هدف را به روش «در صورت تقاضا» تعدیل کند.  اگرچه Refuge مجوز حقوقی رویکردهای درمانی خود در سرطان خون را به Gilead می دهد، اما برنامه های خود را در تومورهای جامد حفظ خواهد کرد.

ارسالنظر