انجمن خیریه مردمی یاری به درمان های سلولی
شماره ثبت: ۴۲۷۴۸

کارگاه های آموزشی سومین جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی آغاز به کار کرد

stemcellfestival

سومین جشنواره ملی علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، از امروز ۳ آذرماه ۹۷، فعالیت خود را با برگزاری کارگاه های تخصصی این حوزه آغاز کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سومین جشنواره ملی علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با برگزاری ۱۸ کارگاه آموزشی در موضوعات تخصصی این حوزه و موضوعاتی که برای گسترش آن نیاز است فعالیت خود را آغاز کرد.

از جمله موضوعات این کارگاه‌ها می‌توان به کارگاه مقاله‌نویسی که توسط پرفسور مارک لاس ادتیور ژورنال های معتبر پزشکی برگزار میشود، کارگاه صنعتی سازی تولید فرآورده‌های سلولی با هدف سلول درمانی، کارگاه آموزشی ثبت اختراع‌ها، معرفی استانداردها، دستورالعمل‌ها و قوانین اصولی لازم برای تهیه و تولید فرآورده‌های سلول و مهندسی بافت اشاره کرد. این کارگاه‌ها از شنبه ۳ آذرماه آغاز شده و تا ۷ آذر ادامه خواهد داشت.

۳ کارگاهی که در روز نخست سومین جشنواره علوم و فناوری های سلول بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می شود «ویرایش ژنوم با CRISPR Cas9»، «اصول پایروسکوئنسینگ و کاربردهای آن» و «دوره آموزشی صنعتی سازی تولید فرآورده های سلول درمانی» هستند.

لازم به یاد آوری است سومین کنگره جشنواره سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی صبح چهارشنبه ۷ آذرماه سال جاری در سالن اجلاس سران آغاز می‌شود.

این کنگره شامل بخش هایی نظیر، نمایشگاه تخصصی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، فن بازار، سمپوزیوم بیماری پیوند علیه میزبان و رویداد استارت آپ می باشد. همچنین بخش‌هایی مانند دانشجویی، دانش‌آموزی، کانون اندیشه و نوآوری و جایزه ملی از دیگر بخش‌های این رویداد محسوب می‌شود.

«سومین کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» با حضور از پزشکان، محققان و دانشمندان برجسته‌ی دنیا در حوزه‌های مختلف پزشکی، بیولوژی، مهندسی و نیز سرمایه‌گذاران بخش سلامت جامعه به مباحث مختلفی نظیر پژوهش‌های مرز دانش و تحقیقات کاربردی و بالینی می‌پردازد.

علاوه بر محققان ایرانی داخل کشورمان، محققان ایرانی مقیم دیگر کشورها و نیز محققان کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای فرانسه، سنگاپور، سوئیس، سوئد، کانادا، هلند، انگلیس، آمریکا، اسپانیا، لهستان، روسیه، ایرلند، استرالیا، ژاپن در این رویداد حضور به هم می‌رسانند.

کانون اندیشه و نوآوری

یکی از اهداف مسئولان و سیاست‌گذاران علم و فناوری در کشور، تشویق دانشمندان، فناوران و دانشجویان ایرانی ساکن خارج از کشور برای بازگشت به کشور و فراهم آوردن بستر لازم برای تبادل فعالیت‌های علمی، انتقال فناوری و ایجاد شرکت در داخل کشور است.

«کانون اندیشه و نوآوری» ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با هدف شناسایی و ارتباط با پژوهشگران جوان و اساتید ایرانی حوزه علوم سلول‌های بنیادی مقیم خارج از کشور تشکیل‌شده است.

تعداد بسیاری از اساتید، دانشجویان دکتری و پسادکتری ایرانی مشغول در دانشگاه‌های معتبر امریکا، اروپا، استرالیا و آسیا، در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی فعالیت می‌کنند. بدون شک، شناسایی این افراد و ایجاد ارتباط با آنان، زمینه انتقال مهارت‌ها، تکنیک‌ها و فناوری‌های نوین به داخل کشور را فراهم می‌آورد.

هرساله و همزمان با جشنواره علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، با هدف ترویج علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در میان محققان و اندیشمندان و هدایت تحقیقات این حوزه به سمت کاربردی‌سازی و تولید فناورانه و با تمرکز بر قشر جوان و آینده‌ساز، «جایزه ملی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی»، در چهار بخش ایده‌های برتر، اختراعات برتر، مقالات برتر و پایان‌نامه‌های برتر برگزار می‌شود.

نمایشگاه

بخش دیگر سومین جشنواره ملی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی «نمایشگاه» است که با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تخصصی در این حوزه برپا خواهد بود.

در این بخش تمامی استادان، محققان و دانشجویان مشغول به فعالیت در رشته‌های مرتبط با فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و تمامی آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران مایل به ورود به حوزه High Tech سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و همچنین شرکت‌های دارویی فعال و علاقه‌مند به ورود در حیطه سلول درمانی و پزشکی بازساختی در صورت تمایل می‌توانند در نمایشگاه سومین جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شرکت کنند.

فن بازار

سومین «فن بازار تخصصی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جمهوری اسلامی ایران» نیز همزمان با سومین جشنواره ملی و با هدف ایجاد فرصت جهت سرمایه‌گذاری و به پیش راندن دستاوردهای تحقیقاتی این حوزه نوین و تاثیرگذار بخش سلامت توسط ستاد برگزار می‌شود.

رویکرد اصلی این فن بازار تمرکز بر تقاضای فناوری و دریافت پیشنهادهای سرمایه گذاران، صاحبان صنایع و حتی خود ستاد در تمامی حوزه‌ها و جوانب منتخب سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است.

با توجه به نقش و اهمیت زمینه سلول‌های بنیادی در حوزه دانش زیست‌شناسی و علوم درمانی و کارایی و تاثیرگذاری رویداد استارت آپ، این برنامه نیز در سومین جشنواره ملی علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می‌شود.

دانشجویان به عنوان مهمترین سرمایه‌های مراکز علمی و دانشگاه‌ها و آینده‌سازان چرخه تولید علم و پژوهش، از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و می‌توانند با ایجاد ظرفیت‌های مطلوب پژوهشی و ترویجی علوم پایه پزشکی، جلب مشارکت مردمی و نهادهای عمومی را نیز به همراه داشته باشند.

کمیته دانشجویی

کمیته دانشجویی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با هدف ایجاد بستری مناسب برای رشد و اعتلای علمی و پژوهشی دانشجویان مستعد، در نظر دارد به منظور حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشگاه‌های کشور و همچنین تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان علاقه‌مند، زمینه‌ی فعالیت‌های علمی گروهی را فراهم آورد.

دانش آموزی

دانش‌آموزان علاقه‌مند به این حوزه از دانش، امیدهای آینده برای پیشرفت کشور خواهند بود. برای بخش دانش‌آموزی سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برنامه‌های متنوع و جذابی توسط شاخه‌ی دانش‌آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی تدارک دیده‌شده است که بر استفاده از ظرفیت ممتاز دانش آموزان برای ترویج و بومی‌سازی این دانش در جامعه استوار است.

سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ۳ لغایت ۱۰ آذرماه ۱۳۹۷، توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

ارسالنظر