انجمن خیریه مردمی یاری به درمان های سلولی
شماره ثبت: ۴۲۷۴۸

بهبود مسن ترین بیمار HIV پس از پیوند سلول های بنیادی

محققان گزارش دادند که مسن‌ترین بیمار تا به امروز, پس از دریافت پیوند سلول‌های بنیادی برای سرطان خون، از HIV نیز بهبود یافته است.
در حالی که این پیوند برای درمان سرطان خون این مرد ۶۶ ساله برنامه‌ریزی شده بود، پزشکان همچنین به دنبال اهداکننده‌ای بودند که به طور طبیعی در برابر ویروس عامل ایدز مقاوم باشد، مکانیزمی که برای اولین بار برای درمان «بیمار برلینی» تیموتی ری براون در سال ۲۰۰۷ کار کرد.
بیمار اخیر، چهارمین بیماری است که به این روش درمان شده است، از این رو کالیفرنیا، جایی که او تحت درمان قرار گرفت، به عنوان “شهر امید” بیمار شناخته می شود، زیرا او نمی خواهد هویتش فاش شود.
این بیمار علاوه بر طولانی ترین سن، طولانی‌ترین ابتلا به اچ‌آی‌وی را نیز داشته است، زیرا در سال ۱۹۸۸ با آنچه او به عنوان “حکم اعدام” به علت کشتن تعدادی از دوستانش توصیف کرد، تشخیص داده شد. او بیش از ۳۰ سال است که تحت درمان ضد رتروویروسی (ART) برای کنترل وضعیت خود بوده است.
پزشکانی که این داده‌ها را قبل از نشست انجمن بین‌المللی ایدز (IAS) 2022 ارائه کردند، گفتند که این مورد امکان دسترسی به درمان را برای بیماران مسن‌تر مبتلا به HIV و سرطان خون فراهم می‌کند، به‌ویژه که اهداکننده سلول‌های بنیادی عضوی از خانواده نبود. شارون لوین، رئیس جمهور منتخب IAS، با توصیف این درمان به عنوان “جام مقدس”، گفت که این مورد “امید ادامه دار و الهام بخش” برای افراد مبتلا به HIV و جامعه علمی گسترده است، اگرچه بعید است که گزینه ای برای اکثر افراد مبتلا به HIV به دلیل خطرات این روش در نظر گرفته شود.
دانشمندان فکر می‌کنند که این رویکرد درمانی به این دلیل اثر شگفت آوری داشته است که سلول‌های بنیادی فرد اهداکننده دارای یک جهش ژنتیکی خاص و نادر بودند. به این معنی است که گیرنده‌های هدف مورد استفاده توسط HIV برای آلوده کردن سلول‌ها را ندارند.
پس از پیوند سه سال و نیم پیش که به دنبال شیمی درمانی انجام شد، بیمار شهر امید در مارس ۲۰۲۱ مصرف ART را متوقف کرد. تیم پزشکی گفت که او اکنون بیش از یک سال است که از هر دو بیماری HIV و سرطان خون بهبود یافته است.
محققان اسپانیایی همچنین جزئیات یک زن ۵۹ ساله را ارائه کردند که یکی از گروه نادری است که به عنوان “کنترل کننده های پس از درمان” شناخته می شود. لوین گفت، “آنها می توانند بارهای ویروسی غیرقابل شناسایی را پس از توقف ART حفظ کنند و همچنین سرنخ هایی برای درمان بالقوه ارائه دهند.”
پیش از کنفرانس IAS، برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مورد اچ آی وی/ایدز (UNAIDS) همچنین داده هایی را ارائه کرد که نشان می دهد چگونه همه گیری COVID-19 تلاش های جهانی برای مقابله با HIV را از مسیر خود خارج کرده است، از جمله معکوس کردن پیشرفت در پرجمعیت ترین کشور جهان در منطقه آسیا و اقیانوسیه.
http://stemcell.isti.ir/ZZzu

ارسالنظر