انجمن خیریه مردمی یاری به درمان های سلولی
شماره ثبت: ۴۲۷۴۸

افتتاحیه درمانگاه پیوند سلولهای بینادی بیمارستان مرکز طبی کودکان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان مرکز طبی کودکان، یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ مراسم افتتاح درمانگاه پیوند بیمارستان مرکز طبی کودکان با حضور دکتر ناطقی، دکتر بدو، دکتر رهنما مدیر بیمارستان، دکتر دلیری، دکتر حمیدیه، خیرین، نیکوکاران و مسئولین بیمارستان برگزار شد.
مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و در ادمه دکتر محسنی ضمن خیرمقدم به مدعوین اظهار داشت: مادران بسیاری در سرزمین پهناورمان ایران امید بستند به دستان توانمند پرستاران و کادر درمان این بخش، کودکانی که از همه جا ناامید هستند، مؤسسه امید بتواند رنج طولانی این خانواده‌ها را خاتمه دهد. کلمه سرطان از دیرباز لفظ نامیمونی بوده و همکاران من که در بخش‌های مختلف بیمارستان از نزدیک با بیماران صعب‌العلاج سروکار دارند کاملاً این موضوع را لمس کردند.
وی در ادامه از دکتر دلیری و همکاران ایشان قدردانی کرد و افزود: شما در موسسه امید به رشد علوم نوین با تکیه بر سلولهای بنیادی در بیمارستان ما رونق بخشیدید. همچنین از زحمات دکتر حمیدیه و تیم ایشان تشکر کرد.
ایشان با بیان اینکه امروز مراسمی است که این مؤسسه در کنار بخش پیوند، postپیوند، اتاق تمیز و آزمایشگاهی که ساختند درمانگاهی افتتاح خواهد شد که شایسته بیماران پیوندی و مراجعین خود قرار خواهد گرفت.

حجم نیازهای بیماران سلول درمانی به ما اجازه خروج از مرکز طبی کودکان را نداد

دکتر دلیری اظهار کرد خوشحالم که برای سومین بار در این سالن دور هم جمع شدیم و یک اتفاق جدید و میمون را رقم میزنیم. همت بلند خیرین عزیز که در این جلسه حضور دارند براساس احساس دردی است که اعضای خیریه امید از استاد حمیدیه دریافت کردیم. رفتار جوانمردانه ایشان در خصوص خدمت رسانی به بیماران سل‌ترابی این مسئولیت را برای ما ایجاد کرد تا در کنار ایشان قرار بگیریم. در طول مدت سه سالی که خیریه سلول درمانی امید تاسیس شده تمام تمرکز را روی ارائه خدمات به بیماران سلول درمانی مرکز طبی کودکان گذاشته و حجم نیازهای این بیماران اجازه خروج از مرکز را نداد و درد و آلامی که وجود داشت باعث شد هرچه جلو میرویم احساس کنیم قدمهایی برای کودکان این مرز و بوم برداشته ایم.
وی اظهار داشت بخش مراقبت‌های بعد از پیوند، اتاق تمیز، آزمایشگاه، و امروز درمانگاه پیوند از جمله پروژه‌های احداثی در مرکز طبی کودکان بود و آرزوی ما این است در کنار مرکز طبی کودکان یک مرکز جامع برای سلول درمانی ایجاد کنیم که هیچگونه دغدغه ای برای بیماران سرطان مغز استخوان کشور وجود نداشته باشد.
ایشان از توسعه آزمایشگاه و توسعه بخش در درمانگاه قدیم بیمارستان خبر داد و گفت در کنار سختی کار چهره گشاده و همکاری و حمایت دکتر بدو و همکارانشان باعث انگیزه در بین ما میشد.

اگر دستان توانمند دکتر حمیدیه و همکارانشان نبود اکنون من اینجا نبودم
مهرشاد حق شناس دانشجوی کارشناسی ارشد که با سن یک رقمی پیوند شده و به عنوان نماینده بیماران در مراسم حضور داشت گفت: اگر دستان توانمند دکتر حمیدیه و تیم ایشان نبود من اکنون در این جمع حاضر نبودم چون بیماری من از نوعی کشنده بود.

زمانی که پیوند تنها راه درمان و انتهای راه میشود
دکتر ترابی نیکوکار مجموعه و پدر بیمار پیوندی اعیاد شعبانیه را تبریک گفت و اظهار داشت تقارن این برنامه با میلاد باسعادت امام حسین(ع) را با فال نیک میگیریم و انشالله منشأ برکات بعدی باشد.
وی افزود دو فرزندم نقص سیستم ایمنی داشتند و من درخصوص بخش پیوند درگیر مستقیم بودم و چیزی که در خلال این رفت و آمدها متوجه شدم برخی از سرطان‌ها فارغ از موضوع پیوند درمان دارند و برخی از نقص ایمنی‌ها تنها درمان آن همین پیوند سلولهای بنیادی است و متاسفانه از جایی هم حمایت نمیشوند.
تنها دخترم به پیوند نرسید و در این مسیر از دست دادیم و پسرم ۱۵ ماه است که پیوند شده و اکنون در شرایط خوبی است و این چیزی نیست جز زحمات دکتر حمیدیه به عموان یک انسان برجسته علمی که در سطح جهان مطرح هستند و تیم خوبشان که دست چین شده‌اند و خواست خدا بوده.

۵۲۱ مورد پیوند کودکان طی ۵ سال در مرکز طبی کودکان
دکتر حمیدیه پس از خوشامدگویی به دکتر ناطقی و حاضرین و تشکر ویژه از مسئولین محترم بیمارستان دکتر بدو، دکتر رهنما، دکتر محسنی، خانم شکوری و مجموعه قطب علمی طب کودکان کشور، به توضیحاتی درمورد دستاوردها و گزارشی از پیوند پرداخت.
وی با بیان اینکه قصه پیوند کودکان در دانشگاه قصه ای طولانی است و علت آن این است که پس از جنگ تحمیلی قرار بود پیوند در بالغین و کودکان کشور آغاز شود. آن زمان حدود ۱۰ سال بود که در دنیا راه اندازی شده بود ولی در ایران فقط در رده سنی بالغین شروع به کار کرد و مجدد گروه کودکان مظلوم واقع شد. اکنون که حدود ۳۰ سال از شروع پیوند بالغین در دانشگاه می‌گذرد و پیوند کودکان قدمت کمتری دارد. از سال ۱۳۸۷ در بیمارستان شریعتی پیوند کودکان را شروع کردیم و با وجود مشکلاتی چون تفاوت setting خدمات کودکان و بزرگسالان ۱۲۰۰ پیوند کودک در بیمارستان بزرگسالان شریعتی انجام شد.
دکتر حمیدیه یادآوری کرد که پیوند مختص بیماران سرطانی نیست بلکه بسیاری از بیماران نقص ایمنی، متابولیک، نورولوژی، روماتولوژی و بیش از ۷۰ نوع بیماری صعب‌العلاج نیازمند سلولهای بنیادی خونساز است. در ابتدا سال ۱۳۸۵ فقط پیوندهای ابتدایی انجام میشد و بعد پیوند بندناف در بخش‌کودکان از دهندگان غیر از خواهر و برادر سازگر و پیوند از دهندگان غیر خویشاوند شروع شد. روزنامه شهر ریاض عربستان اظهار کرده که اولین سلولهای بنیادی خونساز در منطقه شرق مدیترانه در ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده استو منجر به دریافت جایزه جشنواره ابن سینا در زمان خود شد. در نهایت ایده دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه ملی اهداکنندگان سلولهای بنیادی خونساز ایران را تشکیل داد که در سال ۱۳۹۴ به عنوان سامانه در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی راه افتاددر شریعتی امکاناتی چون PICU نداشتیم که به لطف جنا دکت بدم و همکاران ایشان در سال ۱۳۹۵ بخش پیوند به بیمارستان مرکز طبی کودکان انتقال یافت.
در مرکز طبی با نه تخت سالانه ۱۰۰ مورد پیوند سلولهای بنیادی در مرکز انجام شده که دنیا مرکز طبی را به عنوان سانتر بزرگ پیوند کودکان می‌شناسد. بخش پیوند، واحد آفرزیس و فتوفرزیس، بخش بستری سرپایی، آزمایشگاه فراورده‌های سلولی، بخش مراقبت‌های بعد از پیوند و اتاق تمیز و اکنون درمانگاه پیوند با کمک دکتر محسنی و مسئولین بیمارستان به لحاظ تجهیزات و ساختار کامل شد.
وی اظهار داشت ۱۲۰۰ مورد پیوند کودکان در ۱۲ سال در بیمارستان شریعتی و ۵۲۱ پیوند کودکان طی ۵ سال در بیمارستان مرکز طبی کودکان انجام شده.

دکتر ناطقی بیان کرد حقیقت امر این است که رشته اطفال یکی از رشته ‌هایی است که همیشه پرهیز داشتم به آن نزدیک شوم بخاطر دارم در دوران دانشجویی بخشی را در این بیمارستان گذراندم و همیشه دلم میخواست دوره اطفال سریع‌تر به پایان برسد چون دیدن کودکان بیمار برایم دشوار بود همچنین از بخش‌های مربوط به انکولوژی و خون در بزرگسالان نیز هذر داشتم و در اینجا شاهد هستیم که کودکان درگیر این بیماری هستند و شما با صبر و شکیبایی در این مجموعه در کنار آنها هستید. 

در پایان مراسم دکتر بدو از مشارکت نیکوکاران این پروژه با اهدای لوح تقدیر قدردانی کرد و این اقدام نیکوکاران را اقدام موثری برای ارتقای سلامت جامعه دانست.
سپس دکتر ناطقی به همراه دکتر بدو و مسئولین برای اجرای مراسم در درمانگاه حاضر شدند و روبان افتتاح درمانگاه پیوند با دستان کوچک کودکان این بخش قیچی شد و هدایایی از طرف دکتر ناطقی و دکتر دلیری به بیماران این بخش داده شد.

Related Posts

ارسالنظر