انجمن خیریه مردمی یاری به درمان های سلولی
شماره ثبت: ۴۲۷۴۸

با کاربردهای سلول درمانی آشنا شویم؛ چگونه بیماری‌های بدخیم با روش‌های نوین درمان می‌شود

روش‌های درمانی پیشرفته‌ای که مبتنی بر فناوری‌ سلول‌های بنیادی است، درمان بیماری‌های مهلک و صعب‌العلاجی چون سرطان را از پای در می‌آورند.

نامش هم که برده می‌شود، لرزه بر اندام می‌اندازد و نگرانی می‌آورد. سرطان، که بلای جان جهان شده و در انواع گوناگونی تکثیر یافته، به یکی از مشکلات نظام سلامت در تمامی کشورهای دنیا بدل شده است.

از میان تمامی سرطان‌ها، تومورهای بدخیم مغزی معمولا به درمان پاسخ مناسبی نشان نمی دهند و یا به علت موقعیت خاص قرارگیری در مغز، دارورسانی یا تابش پرتو به آنها با مشکل مواجه می شود. بنابراین، میزان مرگ و میر در مبتلایان به تومورهای بدخیم مغزی بیشتر و درمان آنها با مشکلات بیش‌تری مواجه است.

استفاده از سلول‌ها علیه سلول‌ها

پیشرفت‌های دانشی و فناورانه در سال‌های اخیر به ویژه در حوزه سلول‌های بنیادی، موجب شده است تا درمان بیماران سرطانی نیز ابعادی تازه را تجربه کند.

استفاده از سلول های ایمنی برای درمان تومورهای مغزی بارقه‌های امید به درمان را در این بیماران و سایر مبتلایان به سرطان افزایش دهد. این کار توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی آغاز شد و فناوری جداسازی و فعال‌سازی سلول‌های ایمنی توسط فناوران کشور به دست آمد. با این فناوری، هدف‌گیری سلول های تومور مغزی در محیط آزمایشگاه و نیز مدل های پیش بالینی ممکن شد.

نتایج پژوهش‌های پیش بالینی و بالینی در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور از جمله پژوهشگاه رویان برای بیماران مبتلا به تومور مغزی شد. به استحصال موفقیت‌آمیز سلول‌های ایمنی در شرایط کاملا تمیز منجر شد. سلول های کشنده طبیعی از خون دهندگان جداسازی و تقویت می شدند تا بتوانند سلول توموری را هدف گیری کنند. پس از تایید صحت و سلامت سلول ها، سلول‌ها به بیماران تزریق شد و عوارض ناشی از تزریق این سلول ها در بیماران بررسی می شد تا ایمنی این روش درمانی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

نتیجه بررسی این نوع درمان بر پنج بیمار مبتلا به تومور مغزی گلیوبلاستوما نشان داد که کاربرد این سلول ها ایمن است و عوارضی برای بیمار ندارد. در حال حاضر پژوهشگاه رویان تحقیق برای استفاده از این سلول ها در هدف گیری سلول های توموری در سرطان تخمدان و ملانوما را در دست اجرا دارد. چنانچه در این زمینه نیز نتایج موفقیت آمیز باشد، انجام کارآزمایی های بالینی برای نوع پیشرفته از سرطان تخمدان و سرطان بدخیم پوستی آغاز خواهد شد.

حمایت از فناوری‌ها و نوآوری‌های سلول‌درمانی

بخش‌های گوناگون دانشی، پژوهشی و فناوری در کشور در حوزه سلول درمانی و ژن درمانی فعالیت می‌کنند و به دستاوردهای قابل توجهی نیز دست یافته اند. ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی در این راستا زمینه را برای توسعه و پیشرفت دانش و فناوری سلول درمانی ایجاد کرده است.

ارسالنظر